Bekabeling cd-wisselaar Lybra

• Ivo

Beste Lanciafan's

Ik rijd al ruim 3 jaar in een Lancia Lybra 1.9jtd SW en het bevalt mij nog steeds prima.

Nu zit er bij mij standaard GEEN wisselaar in maar wil deze wel gaan aansluiten, ik heb al een orginele wisselaar uit zo'n zelfde type lancia weten te bemachtigen, ik wilde deze aan gaan sluiten maar tot mijn stomme verbazing kan ik achterin de auto nergens de bekabeling vinden voor deze wisselaar.

Ik had mij laten vertellen dat er een orginele kabel zou moeten zijn waar ik de cd wisselaar op kan aansluiten.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen,

Groeten,

Ivo

• michiel

Dag Ivo,

De aansluitstekker zit achter in de kofferruimte, om precies te zijn aan de linkerkant, achter het deksel van het bergvakje. (Rechts op de zelfde hoogte zit de subwoofer van het Bose Audio systeem; LX uitvoering)

De stekker zit misschien wat verscholen in de bekleding/afdichtingsschermen maar hij hoort achter dit vak te zitten.

Als je die gevonden hebt zal hij het wellicht niet direct doen omdat er onder het dashboard, ook achter de bekleding nog een stekker doorgekoppeld moet worden. Die zit af fabriek blijkbaar niet altijd verbonden en dat moet dus nog gebeuren.

De precieze plaats waar deze stekker zich bevind is zo wat lastig te omschrijven maar je moet de matten/bekleding aan de bestuurderskant ter hoogte van het zekeringkastje (links naast het stuur) voorzichtig weghalen. Hier moet de stekker/kabel zichtbaar worden, met elkaar verbinden en klaar!

Succes en groet,

Michiel

Lancia Lybra 1,9 jtd LX, 2000Ivo schreef:

>

> Beste Lanciafan's

>

> Ik rijd al ruim 3 jaar in een Lancia Lybra 1.9jtd SW en het

> bevalt mij nog steeds prima.

> Nu zit er bij mij standaard GEEN wisselaar in maar wil deze

> wel gaan aansluiten, ik heb al een orginele wisselaar uit

> zo'n zelfde type lancia weten te bemachtigen, ik wilde deze

> aan gaan sluiten maar tot mijn stomme verbazing kan ik

> achterin de auto nergens de bekabeling vinden voor deze

> wisselaar.

> Ik had mij laten vertellen dat er een orginele kabel zou

> moeten zijn waar ik de cd wisselaar op kan aansluiten.

>

> Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen,

>

> Groeten,

>

> Ivo

• HF Driver

Kabel zit links achter achter de bekleding en onder het dashboord lv (2 stekkers die verbinden) en dan moet hij werken.

• Ad

Hallo Michiel,

In mijn 1,9 jtd is het me gelukt de stekker achterin te vinden, maar zoals aangegeven door jou, moet er blijkbaar nog iets worden aangesloten.

Ik heb achter het zekeringenkastje een 8-polige stekker gevonden (net als achterin) maar die is blijkbaar voor de AUX aansluiting. Daar heb ik de wisselaar ook op aangesloten (als test), maar daar kan de radio niks mee. Hij wordt wel herkent, maar verder niks.

Wat voor soort stekker zit er achter het zekeringenkastje voor de wisselaar?

Ik zie verder geen losse stekkers o.i.d..

Help!

Alvast bedankt

Ad

• Sander

Hoi Ad,

Heb je ondertussen al een oplossing gevonden?

Ik zit vanavond ook te zoeken naar een oplossing voor mijn cd wisselaar en stuitte op dit forum.

Ik heb het net ook geprobeerd wat hier door Michiel beschreven staat en ik krijg hetzelfde probleem met de AUX aansluiting.

Op het scherm kan je met mode alleen maar Radio of AUX aanklikken.

Ik hoop dat je meer antwoord voor me hebt.

Groeten Sander

• Ad

Hi Sander,

Ik ben er lang mee bezig geweest omdat ik niet wilde accepteren dat er een kabel ligt met één aansluiting (achterin). Het andere eind heb ik echter niet kunnen vinden, de dealer zei dat die er niet is, dus..

Uiteindelijk heb ik een extra kabel getrokken en die op de radio aangesloten.

Veel werk, maar wel te doen.

Het moeilijkste is de radio los krijgen zonder beschadiging.

Kijk op: http://www.clublybra.it/documenti/icsnitro.htm

Veel succes

Groet

Ad

• Sander

He Ad,

Ik ben er vandaag nog een tijdje mee bezig geweest, maar de kabel die ik heb kunnen vinden achter de zekeringenkast is de kabel die aangesloten zit op de radio.

Ik had de kabel doorgemeten en dit is de kabel die achter de radio op de aansluiting van de cd wisselaar zit, alleen snap ik niet dat als ik de wisselaar aansluit op de kabel zoals je hiervoor ook beschreven had waarom dat de radio dan AUX aangeeft, terwijl dit wel de juiste kabel is.

Los daarvan heb ik de andere kabel vanuit de kofferbak nagelopen en die kan ik naar voren vinden tot aan de linkerwielkast.

Daar splitst de kabel van de kabelboom en gaat achter de isolatie achter de bekledingom de linkerwielkast heen.

En daarna kan ik hem niet meer verder traceren.

Weet jij of iemand andere waar deze heen gaat?

Haha ik ben ook eigenwijs en kan het ook niet geloven dat de kabel nergens heen gaat.

Groeten Sander

• Ad

Hi Sander,

Ik Had het op een gegeven moment gehad met die wisselaarkabel, toen heb ik een nieuwe getrokken. Nog vaak (vooral nu weer) vraag ik me af of het anders had gekund. Volgens mij wel. Op die Italiaanse site (http://www.clublybra.it/documenti.htm) kun je ook de bekabeling van de Lybra terugvinden. Kies Manuli, Manuale de servicio, Systema elettrico, Cablaggi en kijk op blz 79, Daar staat heel duidelijk de kabel van de CD wisselaar beschreven. Ook de stekkers staan beschreven in een (ander) document. Die heb ik echter pas gevonden nadat ik een nieuwe kabel had getrokken, te laat dus..

Wat zou kunnen:

De extra kabel die op AUX aangesloten zit achterop de radio op de AUX aansluiting. Er zijn mensen die daar een iPod of een Harddisk op aansluiten. Op de Italiaanse site staan wat voorbeelden inclusief de benodigde modificatie op je radio. Sluit die kabel eens op de CD ingang aan.

De kabel die standaard in Lybra ligt, zit (volgens het schema) op de radio aangesloten, dat zou wel eens niet het geval kunnen zijn. Wellicht hebben ze dat bij Lancia opzettelijk niet gedaan, om misverstanden te voorkomen.

Ik zou de radio losmaken en me daarvan vergewissen. Vind je een kabel, ga die doormeten.

Dat zou ik nog gedaan hebben als ik dat schema in handen had gehad.

De radio moet wel helemaal los, rijden wordt dan moeilijk..

Veel succes

Ad

• Sander

Hoi Ad,

Dank je voor de link naar de italiaanse site.

Ik had die ooit ook eens bezocht, maar was die site helemaal vergeten.

Die staat idd vol tips ja.

Ik heb daarstraks nog even gekeken, maar ik snap 1 ding niet over de AUX.

Ik heb net gekeken waar de kabel op de radio aangesloten zit, en die aan de rechterkant bovenin in de radio op de blauwe aansluiting boven de radio en boxen aansluitblokken.

Als ik de beschrijving van je site bekijkt is dit toch volgens mij de aansluiting voor de cd wisselaar.

Volgens mij moet de kabel inderdaad wel er zitten vanaf de kofferbak, maar ik kan hem echt niet meer vinden.

Hij verdwijnt achter de isolatie om mijn linker wielkast en vanuit daar vindt ik hem niet meer.

Ik ga morgen maar naar de lancia dealer in A'dam Zuid oost om te vragen of zij iets meer weten.

Maar dan had ik toch nog 1 vraag aan je Ad.

Zijn de kabels voor de cd wisselaar nog in de handel dan?

En zo ja waar kan ik die kopen, mocht ik het zoeken ook willen staken.

Groeten Sander

• Ad

Hi Sander,

Op E (blauw) zit de CD wisselaar aangesloten.

Overigens is D (groen) ook een aansluiting voor de wisselaar,

maar dan voor het type met telefoon/GPS?

Op C (geel) wordt de Bose installatie (ook) aangesloten.

Wellicht hebben ze bij de dealer een kabel.

Succes

Ad