om de hoeveel km moet de distributieriem vervangen worden
van een delta 1.6 hpe van 1999
heb de auto sinds kort en er helaas geen boekjes bij
ik weet dat de riem vervangen is bij stand 197303
de km stand is nu 248898
hoi hier heb je een deel van auto data base daar staan alle afstel gegevens in ook alles over distrubutie
kanje zien waar je op moet letten bij controle, groetjes richard lancia delta hpe evo 2 fiat tipo 2.0 16v 208 pkGetande distributieriemen
Service-vervanging
Vervuiling
Controle
Reinigen
Monteren
Spanning
——————————————————————————–
Sinds zijn invoering zo'n 20 jaar geleden wordt de getande distributieriem (of synchrone riem) meer en meer gebruikt voor het aandrijven van nokkenassen, balansassen of dieselinspuitpompen, in plaats van de classieke rollenketting of tandwielen.
1. Constructie
De constructie van deze riemen (1) is complex. Zij zijn vervaardigd uit een soort glasweefsel of uit een gelammeleerde kern van gevlochten staal, en bekleed met slijtvast synthetisch rubber of neopreen.
De tanden, met afgerond (2) of trapeziumvormig (3) profiel, zijn volledig geperst zodat speling uitgesloten is en bekleed met een duurzaam synthetisch materiaal voor een lange levensduur.
2. Afgerond tandprofiel
3. Trapeziumvormig tandprofiel
Door het ontwerp en de constructie rekken deze riemen weinig, moeten zij niet gesmeerd worden, kunnen zij relatief goedkoop vervaardigd worden, hebben zij een geruisarme loop en is de efficiëntie zeer hoog.
——————————————————————————–
Service replacement
Als er een vervangingsinterval aanbevolen is door de fabrikant van het voertuig, verschijnt dit als een kilometer- of een tijdsinterval in het vakje “Tussentijden voor vervanging” op elke pagina, betrekking hebbend op een model. Deze intervallen moeten strikt gerespecteerd worden, om storingen van de distributieriem en de daaruit voortvloeiende, hoge kosten door motorschade te voorkomen.
N.B.: Wanneer wordt gerefereerd aan afwijkende, kortere vervangingstijden voor wagens die onder extreme of afwijkende omstandigheden worden gebruikt, dan worden daarmee wagens bedoeld:
die als taxi worden gebruikt;
die voor huis-aan-huis bezorging worden gebruikt;
waarmee in landen wordt gereden waar de omgevingstemperatuur veelvuldig hoger is dan 30°C;
waarmee in landen wordt gereden waar de omgevingstemperatuur veelvuldig lager is dan -15°C;
die worden gebruikt voor het trekken van een aanhanger of caravan;
waarmee het merendeel van de tijd hard wordt gereden;
waarin een slechte kwaliteit brandstof en/of olie wordt gebruikt.
Is er geen interval door de fabrikant aangegeven, dan betekent dit niet dat de riem kan verwaarloosd worden, of dat hij eeuwig zal meegaan.
De riemen moeten met regelmatige intervallen onderzocht worden, en steeds vervangen worden, als hun toestand op de een of andere manier twijfelachtig is.
——————————————————————————–
Vervuiling
Tijdens het gebruik wordt de riem beschermd tegen vervuiling van olie of water door een kap, maar bij defect aan een dichting of kous is het mogelijk dat de riem beschadigd raakt. In dit geval moet de riem vervangen worden.
De riem mag niet in aanraking komen met benzine, water of olie en er mogen in geen geval oplosmiddelen gebruikt worden om hem te reinigen.
Wanneer wordt getwijfeld aan de conditie van de riem, dan dient deze te worden vervangen, omdat de kosten voor vervanging relatief laag zijn in vergelijk tot de kosten voor reparatie van schade aan de motor ontstaan door het knappen van een riem.
——————————————————————————–
Controle
Na het opgegeven kilometeraantal, en telkens wanneer de riem verwijderd wordt, moet deze nauwkeurig onderzocht worden op slijtage of beschadigingen, hoe gering ook, die een defect zouden kunnen veroorzaken - met mogelijk dure gevolgen.
WAARSCHUWING: In de meeste gevallen zal een defect van de distributieriem als gevolg hebben dat de riem in aanraking komt met de zuigers en kleppen met beschadiging als gevolg.
Beschadiging kan aan de buitenkant van de riem zichtbaar zijn in de vorm van barsten of slijtplekken (4) die mogelijk veroorzaakt zijn door afzetting op de spanrol die vaak over de achterkant van de riem loopt, of doordat de spanrol bij momenten geblokkeerd geraakt. Dergelijke beschadiging moet nader onderzocht worden, en de oorzaak ervan moet opgespoord worden voordat een nieuwe riem gemonteerd wordt.
Foutendiagnose
Symptoom Mogelijke oorzaak Remedie
Gebroken riem Vreemd lichaam in aandrijving Controleer of kap goed gemonteerd is
Te grote spanning Stel spanning juist in
Riem ingekrompen tijdens montage Vermijd mishandeling van riem
Afgeknapte tanden Onvoldoende spanning Stel spanning juist in
Vastgelopen tandwiel Maak tandwiel los
Tandwielen niet gecentreerd Centreer tandwielen
Versleten tanden Onjuiste spanning Stel spanning juist in
Versleten tandwielen Vervang tandwielen
Holle tanden Zeer lage vooringestelde spanning Stel spanning juist in
Werkspanning te laag Controleer of spanner goed werkt
Barsten aan bovenkant Te grote hitte Controleer oorzaak
Spanrol/leirol vast Maak spanrol/leirol los
Slijtage platte kant Te hoge spanning Stel spanning juist in
Oppervlak tandwiel ruw Vervang tandwielen
Olievervuiling Lekkage motorolie Herstel olielek
Slijtage van de randen Tandwielkraag beschadigd Vervang tandwiel
Tandwielen niet juist gecentreerd Centreer juist
Luidruchtige werking Te hoge spanning Stel spanning juist in
Onvoldoende spanning Stel spanning juist in
Tandwielen niet juist gecentreerd Centreer juist
Tandwielkraag beschadigd Vervang tandwiel
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?