vermogen lybra 1.9 jtd

• sander

Hallo,

Misschien dat iemand mij kan helpen,

Ik heb een lancia lybra gekocht uit december 2000, hij heeft 171000 gelopen.

Nu heb ik hiervoor een bravo 1.9 jtd 105 gehad en deze reed en trok super.

Nu rij ik met die lybra en irriteer me mateloos op de snelweg, als ik 120 / 130 rijd op de linker baan en iemand voor mij gaat aan de kant om me voorbij te laten dan duurt het eeuwen voordat ik weer wat vermogen heb om bijv op de 140 te komen. ook valt mij op dat hij pas begint te trekken bij ca 2700 toeren, eerder is het echt een slak.

bij een koude motor moet ik vaak met halve koppeling wegrijden omdat hij anders drijgt af te slaan, of gewoon niet vooruit komt….

Bij mijn bravo is de lm meter eens kapot geweest, dit lijkt erop alleen kon ik toen niet boven de 3000 toeren, dit gaat nu wel met de lybra, alleen houdt het bij de 160 op en ook het verbruik bij 120 / 130 is zo rond de 9 / 100 km omdat ik gewoon veel gas moet geven om wat vaart te hebben….

komt dit gewoon door het gewicht van de auto en heeft de 1.9 gewoon te weinig over of zou er iets met de auto zijn, ook een caravan die ik wil gaan kopen kan zo niet, zal simpelweg niet vooruit komen!!

Ik hoop dat iemand mij raad, ervaring en of advies kan geven,

m.v.g sander

• Oscar

Beste Sander,

Ik heb al bijna 7 jaar mijn 105 PK Lybra JTD. Ik heb daar de eerste jaren flink wat kilometers mee gemaakt, ook met een flinke TEC caravan van 1300 KG naar Oostenrijk en Frankrijk. We gebruiken hem nu als 2e auto maar hij trekt nog steeds prima (top 185, gemiddeld 1 op 15). Met een TDI heb ik wel eens het probleem van een defecte “Luft Mengen” meter gehad. Mogelijk is dat het.

Succes, Oscar

• Dirk

Ik heb met mijn Lybra pas ritje Oostenrijk gedaan met een volle bepakking en met 4 persoenen.

Ging prima

gemiddelde snelheid lag volgens boord computer boven de 110 km/u

(D.w.z. in NL netjes gereden en in Dl volle bak gas geven)

En verbruik van ongeveer 1 op 12.

• vanroos

egr klep of lmm, kijk anders even op www.alfa156club.nl/forum

Zit dezelfde motor in en weten meestal de oplossing voor problemen