Mogelijke aanschaf lybra 1.8 16V; advies svp

• Jessica van Vliet

Ik ben van plan een Lybra 1.8 16V bj 2000 aan te schaffen ( km 85000 ). Ik heb alleen 0-verstand van auto's en weet dus niet waar ik precies op moet letten. Kan iemand mij van enig advies voorzien ( verborgen gebreken, “lancia-kwaaltjes” etc. )

Alvast hartelijk dank voor je hulp en advies!

• marc

Beste Jessica

Ikzelf rij een 1.8 sw intensa uit 2003 (140.000km) en een 1.8 sw special uit 2005 (110.000km). Als ik weer een tweedehands lybra zou kopen zou ik letten op de werking van de ruitenwissers (in alle snelheden) en de elec. ramen. Check ook of de auto vochtig voelt/ruikt van binnen. Bij de oudere versies kan de airco soms slecht werken en condens geven aan de binnenzijde. Ik had ook een 1.9 jtd uit 2001 en die had dat probleem. Lancia heeft dat vanaf 2002 structureel verholpen.

Een belangrijk punt is de distributieriem. Vollgens de instructieboekjes moet deze bij 120.000 vervangen worden. Echter, omdat we in Nederland een enkele maal in de file staan maken de motoren meer draaiuren. Vooral bij de 2.0 leidde dat tot problemen, en voor de zekerheid adviseert lancia zelf de riem te vervangen bij 60.000 km. Controleer dat in het onderhoudsboekje.

Verder gewoon proefrit maken en op je gevoel afgaan. (en bij twijfel een autokeuring laten doen)

Succes

Marc

• onno

Hoi,

De nokkenas versteller gaat wel eens stuk +- 100 euro

Met vrgr Onno