koelvloeistof Lybra

• sjaak

Vraagje: kan ik als het koelvloeistof niveau op min. niveau staat volstaan met water bijvullen? Of moet ik er paraflu in doen.

De paraflu heeft een rode kleur, echter er zit nu paraflu in met een groene kleur, kan ik dat mengen?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

• Frank

Gewoon koelvloeistof kopen maakt niet uit wat. Water verdampt sneller dus zou ik niet doen. En dan gewoon bijvullen tot het streepje max.

• Rino

water in het koelsysteem gooien is verleden tijd. Koelvloeistof zoals die te verkrijgen is in de handel beschermt de koelvloeistofleidingen beter. Water niet.

• onno

Hoi sjaak,

Toch wil ik ook nog even reageren op je vraag,rood en groen/blauw mag je nooit mengen.

Dat je de orginele paraflu gebruikt is goed alleen moet je de groen/blauwe hebben en mengen met gedeminiraliseerd water en geen kraanwater ivm kalk!!. maar gewoon puur erin lijkt mij het beste omdat je de mengverhouding niet weet wat er nu inzit, dus zit je altijd goed.

Fiat gebruikt inderdaad nu ook rode paraflu in zijn nieuwste modellen en dit is dan

de zogenaamde longlife of sp12 zoals vw die gebruikt.(ook deze van paralu moet je mengen sp12 niet)

Helaas moet ik de andere heren verbeteren,maar bij heel veel grote merken zoals BMW ,VOLVO enz gebruikt men nog steeds water /antivries en geen kant en klare koelvloeistof en deze kan je dan ook niet mengen en wie dat wel doet is een knoeiert.

Wat wel kan is het hele systeem leeg latenlopen en inderdaad vullen met koelvloeistof (blauw) let wel op welke dus de min 26 of min 36.

Let op dat als je het systeem bijvult (tot precies max) bij koude motor,dat je dan een ritje maakt of warmdraait met de kachel op hot het wordt dan wel warm binnen maar dat moet maar even,daarna neerzetten en de volgende dag weer checken.Ik hoop dat je wat gehad hebt aan deze info zoniet mail me dan even. Met vrgr onno