Condens in Lancia Delta HPE

  • Paul van Son

    Ik bezit een Lancia Delta HPE 1.6 16v van september 1996. De auto is voorzien van airco (ECC).

    Deze airco werkt (en koelt) op zich prima, maar bij regenachtig / vochtig weer heb ik last van overmatig veel condens op alle ruiten, in welke stand ik de airco ook zet. Het is soms zo erg dat zelfs de vooruit met de blower op maximum en vol op de vooruit gericht nog nauwelijks doorzichtig is! Tijdens langere ritten wisselen volkomen beslagen ruiten zich af met het opeens geheel verdwijnen van de condens… die dan later weer terug komt enz. Ik hoor/voel de compressor regelmatig aanslaan dus ik denk niet dat daar het probleem ligt.

    De airco is onlangs nog opnieuw gevuld (klacht kwam zowel daarvoor als erna voor), en de auto lekt nergens. Ik vermoed dat het door de airco onttrokken vocht niet weg kan lopen en zo misschien terug in het interieur komt… Herkent iemand dit probleem, en wie weet een oplossing?

    NB: de auto is dus niet nat als hij stil gestaan heeft, maar de condens komt pas als de airco een tijdje heeft aangestaan.

    Alvast bedankt!

    Paul van Son

  • Paul van Son

    Niemand die dit ook heeft meegemaakt?

  • Rogier

    kijk anders ff terug in dit forum, ik heb het ook eens gehad (nog steeds, maar niet hinderlijk) en heb me laten aanpraten dat ik een nieuw iterieurfilter moest hebben dat waarschijnlijk verstopt zou zijn, maar hielp niet. in italie regent het trouwens bijna nooit…. zal daar wel aan liggen

  • Jelle Nauta

    Hallo,

    Ik herken dat probleem ook, afgelopen zondag besloegen mijn ruiten, terwijl ze daarvoor droog waren.

    Ik heb geen idee waar het aan ligt.

    Jelle

  • onno

    ik wacht op het verlossende antwoord heb zelf een dedra met dit probleem heb deze auto juist gekocht om van condens af te zijn omdat er een airco in zit.

    pollen filter is al vervangen??..

  • Paul van Son

    Heb het interieurfilter eruitgehaald, en dat moet in iedergeval heel nodig vervangen worden… de datum staat er nog op: 6/1996!! (Mijn auto is van 10/1996)… het originele filter dus… Verbaast mij erg omdat de auto voordat ik hem kreeg 5 jaar bij de Lancia Dealer al zijn reguliere onderhoud heeft gekregen!

    Heb het filter wat schoongemaakt, maar vervang het nog deze week (als het es ophoudt met regenen)… merk nu al een lichte verbetering. Ben benieuwd!

    Ik vermoed toch dat het probleem niet geheel aan het vieze filter te wijten is, er moet ook iets mis zijn met de afvoer van vocht door de airco! Is er nou echt niemand die ervaring heeft met de oplossing van dit probleem??

    Ik hou jullie op de hoogte,

    Groet,

    Paul

  • Jelle Nauta

    Hallo,

    Ik krijg de volgende tip:

    Filter vervangen zal het niet zijn, ik denk dat de klep van de herciculatie kapot is of vastzit.

    Ik weet niet waar dat motortje zit, waarschijnlijk valkbij het pollenfilter.

    Jelle

  • Erwin

    Als je je filter eruit haalt dan kan je hem ziet. Ik dacht ook dat het de herculatie klep was maar helaas.

    Rij al een paar jaar met dat probleem. en de garage kon er nooit wat aan doen.

    Gewoon de blower wat harder zetten en als het nietr regent af en toe je raam een klein stukje openzetten.

    Erwin…

  • onno

    Hoi paul,

    Ik denk dat ik het heb gevonden,normaal rij ik niet meer dan 32 km per dag dus woon werk verkeer,waarbij ik de airco aanzet op een afstand van 16 km,ik zet hem uit zo'n beetje 5min voor aankomst dat is beter i.v.m de druk op het systeem,condens enz…

    Nu rij ik zondag j.l naar essen (duitsland),dus ik denk aan die airco op zo'n lang stuk ,en ja hoor weg condens ?!….

    Dus mijn mening is de airco niet op te korte stukken te gebruiken?of rij jij wel meer?

    Ik hoop dat de condens nu wel even weg blijft,ik hou je of jullie op de hoogte..

  • Paul van Son

    Hoi Onno,

    Ik rijd inderdaad vaak korte stukjes, en gebruik de airco dan vaak wel. Uitzetten zo'n 5 min voor aankomst doe ik altijd al. Bij mij is het zeer wisselend of er op een lange rit condens komt of niet, laatst reed ik 2 x 200 km achter elkaar, en had ik behoorlijk last van de condens, maar soms is er ook niks!

    Heb zelf nu in iedergeval het interieurfilter vervangen, dat was echt HOOG nodig! (zat vrees ik nog het originele filter af fabriek in! Zwart/vies/kapot etc, haha!)

    Misschien dat dit wat verbetering brengt, want nu komt er in ieder geval weer lucht in het interieur!

    Groetjes

    Paul