Alles over remmen

  • Johan

    Graag wil ik jullie aandacht voor een interessant onderwerp: Remmen

    Ik wil mijn voor- remschijven vervangen en indien nodig ook de remblokken.

    De remprestaties zijn naar mijn idee onder de maat.

    Zijn de standaard remschijven en blokken van lancia goed, matig of slecht?

    Wie heeft er ervaring met goede maar toch nog betaalbare remschijven en blokken?

    Waar moet op gelet worden?

    Welke merkenschijven geven een ultiem remgenot?

    Wat heb je voor maximaal 200 euro?

    By the way,

    Het kan geen kwaad om eens de boel uit elkaar te trekken en wat kopervet op de wielbouten, remtangbouten e.d.te doen.

    Groeten Johan

  • Jur

    Johan,

    Hiervoor had ik een Thema 3.0 V6.

    Na 360.000km heb ik hem weggegooid zonder ook maar naar de remmen gekeken te hebben.

    Mijn Kappa op dit moment (190.000km) laat ook nog zeer goede remschijven zien.

    Volgens mij zijn de schijfjes van Lancia dus wel goed.

    Wat wél voorkomt is zo nu en dan wat gepiep.

    Wat jij al noemde, het demonteren en in het vet zetten, is dan ook aan te bevelen.

    Jur

  • Lennart

    Ik heb minder goede ervaringen met de lancia schijven, na 50.000 km waren de schijven rondom op mijn Lancia Delta 1.8 HPE VVT onder de maat maar de remkracht was nog wel ok, maar dan kun je alvast sparen voor nieuwe. Bij 60.000 heb ik ze dus maar laten vervangen. Beetje wezen prijzenshoppen, liep uiteen van 800 euro tot 350 euro voor 4 schijven en blokken incl. montage en BTW.

    Heb ze uiteindelijk bij Euromaster laten monteren, kosten 353 euro (incl BTW) voor 4 schijven incl. nieuwe blokken.

    Heb deze nu 2500 km onder de auto en moet zeggen dat de remmen ondanks de lage prijs goed bevallen, remt goed, goed doseerbaar, geen gepiep e.d. ik voel geen verschil met de standaard schijven die af fabriek worden gemonteerd. En al gaan ze maar 40.000 km mee, dat kan wel uit gezien de prijsverschillen. Normaal zou ik je niet zo snel aanraden om naar de fastfitter te gaan met je italiaanse bolide, maar voor remmen heb ik geen slechte ervaring met deze dames en heren.

    Groeten

    Lennart

  • Johan

    Mijn remmen zien er goed uit. Ze lijken zelfs bijna nieuw. Maar ze trillen nog een beetje. Dat is een reden dat ik ze ook maar een keer uit elkaar heb gehaald.

    Door roestvorming achter de schijven, op het aanleg vlak te vewijderen en de buitenste slijtrand eraf te halen is het wel bijna weg.

    Maar.

    Hebben jullie wel eens voor de gein (hoop ik dan) volop de rem gedrukt met een vaartje van 120 km/h?

    Deze remvertraging valt me wel erg tegen. Het is wel ruim binnen de apk. maar toch.

    Trouwens remschijven, en blokken zijn goed zelf te vervangen. Scheelt een hoop euro knaken.

    groeten johan

  • Peter Kodde

    Ik heb momenteel problemen me mijn remmen. Het lijkt alsof de zuigertjes niet goed terugkomen nadat ik de rem loslaat. Het wiel loopt zwaar en de schijven worden warm. Gisteren de achterremmen uit elkaar gehad, maar de zuigertjes zijn perfect. Verder ook geen probleem kunnen vinden. Waar kan dat aan liggen?

  • johan

    Peter, voor zover je info geeft kan ik drie dingen bedenken.

    1 je handrem staat te strak

    2 de rubbers in de remtang (die de zuigers terug trekken) zijn versleten.

    3 de ophanging van de achterremtangen wil nog wel eens slijten. Daardoor lopen de remblokken scheef tegen je schijf. Voel maar eens. Misschien is het bij jouw erg ver versleten en hangen de remblokken constant tegen je schijf.

    Ik vermoed dat het het 3e punt is. En anders het 1e punt.

    Hoe oud is je wagen?

    PS

    Voel je de remschijven nadat je veel geremt hebt? Of gewoon rondrijden zonder te remmen en dan voelen?

    Groeten Johan

  • Peter Kodde

    Blijkt dat de remblokken vast zaten door vuil in hun huis. De zuiger komst dus wel terug, maar de blokjes zaten vast. Met schoonmaken en nieuwe blokjes is het opgelost.

  • Robert-Jan

    Hey,

    Ik heb een lancia delta heb ehm van de week nog fff nagekeken maar de remmen van lancia zien er over het algemeen netjes uit. ik heb normale schijven voor zitten. Soms worden er ook geventileerde schijven toegepast. Die geventileerde schijven komen van pas bij lekker hard gooi en smijt werk met je auto. Maar andere soort remblokken en schijven toepassen heeft alleen effect als je echt hard gaat rijden en ze dus zwaar gaat belasten. Mijn advies is daarom ook pas originele schijven + blokken toe en succes.

    Johan schreef:

    >

    > Graag wil ik jullie aandacht voor een interessant onderwerp:

    > Remmen

    >

    > Ik wil mijn voor- remschijven vervangen en indien nodig ook

    > de remblokken.

    > De remprestaties zijn naar mijn idee onder de maat.

    > Zijn de standaard remschijven en blokken van lancia goed,

    > matig of slecht?

    > Wie heeft er ervaring met goede maar toch nog betaalbare

    > remschijven en blokken?

    > Waar moet op gelet worden?

    > Welke merkenschijven geven een ultiem remgenot?

    > Wat heb je voor maximaal 200 euro?

    >

    > By the way,

    > Het kan geen kwaad om eens de boel uit elkaar te trekken en

    > wat kopervet op de wielbouten, remtangbouten e.d.te doen.

    >

    > Groeten Johan

  • alexander

    Ik heb vorige week mijn remschijven en remblokken vooras vervangen. Dit is wel mee gevallen. Auto is een lancia lybra sw 1.8.

    Nu de achteras nog. Hij slijt naar mijn idee aan, en geeft een piepend lawaai tijdens het rijden en niet tijdens het remmen. Enig idee wat dit kan zijn??