Delta HPE en LPG

  • sander

    hoi,

    ik ben van plan een Delta HPE aan te schaffen en wel eentje op LPG (vanwege veel kilometers). Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Zijn er technische problemen te verwachten? Of is het verstandiger om een Turbo Diesel te nemen?

    alvast bedankt voor je reactie!

  • rogier

    Hoi,

    Ik rijd een 1.6 op LPG op G3, tis wel een LPi installatie, dus wordt het gas vloeibaar ingespoten i.p.v. een verdamper, geen last van backfire dus, en evenveel motorvermogen als op benzine. Het merk is Vialle.

    Ik heb absoluut nooit geen klachten, er staat al bijna 2 ton op de teller.

    Wat ik wel eens hoor is dat een 1.9 TD lekkerder rijdt dan een 1.6 , maar ik heb zelf nog nooit in een 1.9 TD gereden. Wat ik ook hoor van alle 1.9 TD rijders is dat ze allemaal problemen met de versnellingbak hebben (maar dat begin ik ook te krijgen)

    Nadeel van mijn systeem is dat er maar 21 liter ingaat (met een 35 litertank moet er toch minstens bijna 30 inkunnen). Hij rijdt een op 10, dus elke 200 km tanken, dat is soms wel 3x per dag. (Maar ik heb wel een hoop Esso punten). Maar dat ligt dus aan die 80% vlotter die er eens uit moet worden gesloopt

    Een ander nadeel is dat ie de eerste minuten op benzine rijdt om gas op druk te laten komen, dat is wel een tank per maand a 100,- dus 1200,- per jaar aan benzine betalen voor een auto op gas. Dat is frustrerend, maar misschien kan er iets aan gedaan worden door gasinbouw station.

    Gas met G3 korting is trouwens het goedkoopst. ik betaal 280 per kwartaal, op benzine zou ik 230 moeten betalen (scheelt dus niets, maar ik kan er een paar tientjes naast zitten)

    Ik zou dus gas aanraden, maar dan wel met G3 korting en een LPi.

  • sander

    Rogier,

    bedankt voor je uitgebreide antwoord! Zijn er trouwens naast het fiscale voordeel nog meer verschillen tussen LPG en LPG-G3?

    groet

    Sander

  • rogier

    Weet niet precies, zal wel met milieu eisen te maken hebben, je auto moet er ook geschikt voor zijn om in aanmerking voor G3 korting te komen, de meeste auto's na 96 zijn dat wel. Kijk anders maar op www.autogas.nl dankzij die site ben ik toen ook op zoek naar een lancia met gasinstallatie gegaan. Ik ben er tevreden over, wel lachen bij de pomp. Terwijl iedereen voor je meer dan honderd gulden moeten betalen, en ik maar een geeltje. Ga wel op zoek naar een LPi installatie.

    Rogier.

  • Robbert

    Beste Sander,

    Ik heb een Dedra TD gehad en heb deze destijds ingeruild voor een Dedra 1.8 8V op gas. Een slechte keuze. De diesel had (toen ik hem weg deed) 250.000 kilometer gereden en was nog kerngezond; bij de auto op gas moest ik, toen de teller op 140.000 stond, al een cilinderkoprevisie laten uitvoeren, en ook daarna ben ik nog regelmatig naar de garage geweest vanwege ‘backfire’ en een onregelmatig draaiende motor. Al met al kostte dit zo'n 5000 gulden in een jaar. Ik weet niet of de 16-kleppers het beter doen op lpg, maar feit blijft dat het met gas altijd inbouw achteraf is. Met een diesel weet je wat je krijgt, en het is nog een zeer prettige motor ook. Ik reed er ongeveer 1 op 16 mee, tegen 1 op 8 met gas.

    Succes.