Ik blijf lampjes vervangen in de Lancia!

• J.J. Gouw

De lampen (koplampen, remlicht) van onze Delta 1.8 iLE uit 1994 zijn te vaak aan vervanging toe. Om de haverklap (enkele keren per jaar) branden de lampjes door.

Wie heeft dezelfde ervaring of heeft dit euvel kunnen (laten) verhelpen?

• Ben Coes

Beste meneer/mevrouw Gouw,

Heb dit probleem óók gehad met mijn Lancia Delta uit '94. Oplossing is, om in de kunststof kappen welke de lampen aan de binnenkant van het motorcompartiment bedekken een groot gat (boor 10) te boren, waardoor de warmte beter afgevoerd kan worden. Dit was nml. het euvel wat zich bij mijn auto voordeed. Succes.

• Frank Buys

Wellicht is het zinvol om lampen aan te schaffen van het type Philips Long Life . Verkrijgbaar bij Brezan .

• Yvo

Dat probleem heb ik ook gehad bij een Delta uit 95. Ik had Philips Gold lampen van 24 peik per stuk en die gingen vast welgeteld 3 maanden mee. Gewone witte exemplaren hielden het overigens langer uit.

• rogier

Misschien boordspanning te hoog? Moet bij draaiende motor 13.8 volt. iets meer mag wel, maar niet teveel.

• Lennart Buiks

Hallo,

Ik heb het probleem niet, maar wat de oorzaak kan zijn van het vroegtijdig overlijden van lampjes is het starten met de lampen nog aan.

Zoals meestal bij italiaanse auto's kun je de lampen aan laten staan want die worden automatisch uitgeschakeld als de auto van het contact gaat, hierdoor start men de auto vaak met lampen aan. Schijnen ze ook niet goed tegen te kunnen.

Lennart

• de rijcke

Een andere mogelijkheid is dat je accu niet goed meer is. Dat was volgens mijn garage het geval met mijn Ypsilon die het zelfde euvel had.

Verder gaf de garage aan dat je altijd ook het andere lampje moet vervangen omdat deze tijdelijk meer te verduren zou hebben. Al met al een dure grap.