versnellingsbakperikelen dedra TD

• Arnoud Mooi

Hallo lancia rijders,

mijn Dedra TD van jan.97 heeft vrij recent een geheel nwe koppeling gekregen. De vorige kopp.plaat was vervroegd versleten omdat een bout van het versnellingsbakhuis was afgebroken waardoor de bak scheef onder de auto is komen te hangen. Echter na vervanging van de koppeling (kopp.plaat/drukgroep en druklager) blijft de bak herrie maken. Met name boven de 2000 toeren maakt de versnellingsbak een resonerend/zoemend geluid. Ook als de motor stationair draait (in de vrij) loopt de motor niet geheel lekker, maar als je de koppeling intrapt dat loopt “ie” wel mooi. Mijn idee is dat de versnellingsbak het euvel vd afgebroken bout niet goed heeft overleefd en dat de mechaniek hierdoor toch blijvende schade heeft opgelopen. Graag hoor ik van iemand of de theorie klopt, ik overweeg nu om er een sloopbak onder te laten zetten. Hoe de bout heeft kunnen breken is mij niet duidelijk (waarschijnlijk te hard aangedraaid) Ik heb de auto als voormalige leasewagen gekocht en hij is volgens het schema onderhouden. Verder niets dan lof over deze heerlijke (en ONDERgewaardeerde) turbo diesel !

Groet van een lancia fan.

• joost

Hallo mede lancia rijder,

Ik ben zelf vrachtwagen monteur van beroep en heb naar jou vraag gekeken, je geeft aan dat de koppeling en druk lager zijn vernieuwd .Maar hebben ze ook jouw toplager vervangen ??dit lager zit in het vliegwiel en hier draait de prise-as van de versnellingsbak in vaak wordt dit lager vergeten te vervangen wat natuurlijk heel jammer is want mocht dit bij jouw het geval zijn dan moet de bak er weer uit !!

vraag het eens na bij de garage !!

met vriendelijke groeten,

joost somers