Olie verbruik - Lancia Delta 1.6

• Henk

Ik ben me onlangs rot geschrokken toen de garage mij er op wees dat er 2 liter moter olie bij moest. Ik had sinds de aflevering (2e hands) 10.000 kilometer gereden (voornamelijk lange ritten). Is dat normaal?

Henk.

• G.v.Eeten

Ik heb 5 jaar in een Fiat Tempra 2.0 ie gereden, deze verbruikte ongeveer 1 liter olie per 5000 km. Bij korte ritten verbuikte hij meer dan bij lange ritten.

Deze auto rijdt nog steeds (km stand 130.000) zonder problemen.

Ik ben geen technicus maar mijn ervaring met Fiat/Lancia motoren is dat deze altijd olie verbruikten, zonder dat dit problemen heeft gegeven. Het is wel een kwestie van bijhouden.

Overigens ik rijd nu in een Lancia Kappa 3.0 die geen olie verbruikt.

• Roger

Nee, dit is niet echt normaal. Ik zou even je blok laten controleren. Zelf heb ik een 2.0 GT (dit is een Intergrale motor) gehad en die verbruikte zelfs niet zoveel olie.

Ik ben bang dat jou Delta niet zulke goeie eigenaren gehad heeft, want het lijkt erop dat er met koude motor hard mee gereden is en daar kunnen Lancia's niet zo goed tegen. Succes.

• Paul

Ik heb ook 'n 1.6 HPE uit 1999 en deze verbruikt echt geen druppel olie.

(Km-stand 41.000). Dat kan dus ook blijkbaar. Ik heb 'm zelf stevig

ingereden en rij nogsteeds veel (te) hard, wel relatief weinig op snelwegen.

• Dragan Simsic

Henk,

Dit is echt NIET normaal hoor, ik heb een Dedra uit '92 met 150 000 op de teller en geen druppel olie dat die auto verbruikt. Ik heb hem 2-de hands gekocht me 100 000 op de teller en ik heb hem 2 jaar. Ik moet er ook bij vertellen dat ik alles behalve zuinig en rustig rij, zo te zien kan mijn Dedra er wel tegen.

Groetjes,

DraganHenk schreef:

>

> Ik ben me onlangs rot geschrokken toen de garage mij er op

> wees dat er 2 liter moter olie bij moest. Ik had sinds de

> aflevering (2e hands) 10.000 kilometer gereden (voornamelijk

> lange ritten). Is dat normaal?

>

> Henk.