startproblemen dedra

• Johan

Ik heb een Dedra 1.8 i.e. uit begin 1992.

Als het koud weer is doen zich zeer vreemde startproblemen voor.

De motor slaat gelijk aan en blijft netjes stationair lopen. Maar zodra je een kkertje gas hebt gegeven en weer los laat

slaat de motor af. Hij is dan alleen weer te starten met een hoop gas, waarna de motor al pruttelend op gang komt.

Als de motor warm is of wanneer het niet vriest doet dit probleem zich niet voor.

Wie heeft een idee??

• M.Verhulst

Hallo Johan,

Op mijn gevoel afgaand denk ik aan een niet betrouwbare motortemperatuursensor.

Maar ik mag een slechte luchttemperatuursensor niet uitsluiten.

Er zit, omdat de kwaal niet eenduidig is aan te geven, niets anders op dan een dealer van Lancia om een diagnosetest te vragen.

Ik weet niet hoever je er vandaan woont, maar een heel bekwame Lanciadealer is de mijne in Vessem (ten zuidwesten van Eindhoven).

Naam van dealer: Henk van Herk.

Telefoon: 0497-591842

Email: herk.vessem@rdc.net

Veel succes,

Maarten,

leraar autotechniek.

Valkenswaard

• Arjen van Vliet

Hallo Johan,

In Autovisie 4/1996 werd in de rubriek “Hoe pak ik dat aan ?” een soortgelijk probleem behandeld van een Dedra 1.6 uit 1990. Probleem in 't kort was: snel aanslaan bij koude motor, maar bij gasgeven sterk inhouden met neiging tot afslaan. Alleen te voorkomen door heel geleidelijk meer gas te geven.

Daar werd gesteld dat het probleem vaak veroorzaakt wordt door een lekkage in de luchtinlaat. Hierdoor zou bij koude motor een onevenwichtig mengsel van lucht en benzine ontstaan.

Advies was om het volledige luchtinlaatsysteem nauwkeurig na te lopen, evenals de koude start- en de stationair regeling, en deze waar nodig opnieuw af te stellen.

Indien je interesse hebt in het artikel, stuur even een mailtje naar a.van.vliet@consunet.nl, dan scan ik het artikel voor je in.

Groeten, Arjen

Johan schreef:

>

> Ik heb een Dedra 1.8 i.e. uit begin 1992.

> Als het koud weer is doen zich zeer vreemde startproblemen voor.

> De motor slaat gelijk aan en blijft netjes stationair lopen.

> Maar zodra je een kkertje gas hebt gegeven en weer los laat

> slaat de motor af. Hij is dan alleen weer te starten met een

> hoop gas, waarna de motor al pruttelend op gang komt.

> Als de motor warm is of wanneer het niet vriest doet dit

> probleem zich niet voor.

>

> Wie heeft een idee??