dedra met beslagen ramen

• Ton Kelderman

Hallo,

Ik heb sinds kort een dedra 1.8 op gas met airco. Nu het een beetje aan het sneeuwen gaat krijg ik de ruiten bijna niet meer ontwasemd. Ik moet de aanjager op volle toeren op de voorruit laten blazen om deze schoon te houden. Ligt dat aan een gebrek in het ventilatiesysteem in de dedra of is dat normaal?

Bedankt,

Ton

• Frits

Zelf heb ik een Delta met airco (climate control) Ik gebruik de airco in de winter niet. Zelf heb ik absoluut geen probleem. Waar het probleem kan liggen is, hoe vreemd het ook moge klinken is je LPG installatie (las ik onlangs in een nieuwsgroep). Het schijnt dat je rijdend op LPG meer moeite kan hebben met het ontwasemen (technische details zijn me ontschoten). Dus wellicht gaat het beter als je even op benzine rijdt. Wat ook kan helpen is 1) de airco inschakelen 2) De ramen binnen goed schoonmaken en even nabehandelen met een doekje met afwasmiddel. Dit kan echt een groot verschil maken. O ja, wat ik de laatste tijd wel eens doe is, ipv de vaste temperatuur instelling te gebruiken is een tijdje de kachel laten blazen op Hi. Ik beeld me in dat dit ook enig verschil maakt.

Succes,

Frits

• alfatec65

Hallo,

Je moet je interieurluchtfilter even controleren, het komt nog al eens vor dat deze dicht zit.

Heb je vooral met vochtig weer veel last van.

Deze zit onder de kappen voor de voorruit(waar ook je ruitewissermotor zit)

Controleer meteen ff of je recirculatieklep wel open staat, deze is zichtbaar als je het filter eruit haalt, met deze dicht krijg je je ruit echt niet schoon!

succes

• Ton Kelderman

Alfatec,

Grote klasse!!

Het interieurluchtfilter was dus de boosdoener. Niet dat deze nat was of zo, nee, in het 6-jarig bestaan was hij gewoon nog nooit vervangen. Roetzwart was ie en potdicht.

De constructie bij een Dedra is dan zo dat wanneer dat filter dichtzit, automatisch lucht wordt aangezogen langs de recirculatieklep (die wordt dan open gezogen). De capaciteit van de ventilator neemt dan niet af waardoor het niet in de gaten loopt.

Nieuw filtertje kostte 37,50.

Ik kan nu eindelijk van de knoppen afblijven en heb ook geen achterruit verwarming nodig.

Nogmaals bedankt voor de tip!

Ton Kelderman

• M.Verhulst

Alfatec65,

Had met mijn Dedra met bouwjaar 1995 hetzelfde euvel.

Heb jullie aanwijzingen opgevolgd. Gevolg:onmiddelijk succes.

Hartelijkdank !! Heb veel achting voor jullie kennis !!

Ik zou graag zien dat jullie de klantenservice van Lancia Nederland bemanden;

dit in plaats van de bureaucraten/nietsweters die daar momenteel zitten.

Mijn ervaring is dat die lui in de laatste acht jaren niet in beweging zijn te krijgen.

Maarten Verhulst,

leraar motorvoertuigentechniek.

Valkenswaard.

• Erwin

Waarschijnlijk is het bij mijn Delta HF ook het gaval alleen kost een filter voor mijn auto 60,- Ex btw. Of word ik opgelicht??

• Ton

Erwin,

Als het bij een dealer is zal de prijs wel kloppen. Informeer maar eens bij de automaterialenhandel.

Ton