distriebutieriem delta 1.6 hpe

  • maurice

    om de hoeveel km moet de distributieriem vervangen worden

    van een delta 1.6 hpe van 1999

    heb de auto sinds kort en er helaas geen boekjes bij

    ik weet dat de riem vervangen is bij stand 197303

    de km stand is nu 248898

  • thei

    60.000km inspecteren en bij 120.000km vervangen of elke 4 jaar als je die km niet maakt

    Vervangen altijd met de spanrol en looprol erbij,maar een keer extra vervangen is ook niet erg,als er iets kapot loopt is de schade velen malen hoger

  • Space

    120.000 is achterhaald. 60.000km is het volgens mij nu of 3 jaar. Whatever comes first…

  • thei

    Fiat Duitsland hanteerd 60000km inspectie en 120000km vervangen of 4 jaar en het zijn toch echt dezelfde blokken als hier in Nederland.

    Ik vervang ze bij onze twee fiats en één Lancia om de 100000km

  • richard evo2

    hoi hier heb je een deel van auto data base daar staan alle afstel gegevens in ook alles over distrubutie

    kanje zien waar je op moet letten bij controle, groetjes richard lancia delta hpe evo 2 fiat tipo 2.0 16v 208 pkGetande distributieriemen

    Service-vervanging

    Vervuiling

    Controle

    Reinigen

    Monteren

    Spanning

    ——————————————————————————–

    Sinds zijn invoering zo'n 20 jaar geleden wordt de getande distributieriem (of synchrone riem) meer en meer gebruikt voor het aandrijven van nokkenassen, balansassen of dieselinspuitpompen, in plaats van de classieke rollenketting of tandwielen.

    1. Constructie

    De constructie van deze riemen (1) is complex. Zij zijn vervaardigd uit een soort glasweefsel of uit een gelammeleerde kern van gevlochten staal, en bekleed met slijtvast synthetisch rubber of neopreen.

    De tanden, met afgerond (2) of trapeziumvormig (3) profiel, zijn volledig geperst zodat speling uitgesloten is en bekleed met een duurzaam synthetisch materiaal voor een lange levensduur.

    2. Afgerond tandprofiel

    3. Trapeziumvormig tandprofiel

    Door het ontwerp en de constructie rekken deze riemen weinig, moeten zij niet gesmeerd worden, kunnen zij relatief goedkoop vervaardigd worden, hebben zij een geruisarme loop en is de efficiëntie zeer hoog.

    ——————————————————————————–

    Service replacement

    Als er een vervangingsinterval aanbevolen is door de fabrikant van het voertuig, verschijnt dit als een kilometer- of een tijdsinterval in het vakje “Tussentijden voor vervanging” op elke pagina, betrekking hebbend op een model. Deze intervallen moeten strikt gerespecteerd worden, om storingen van de distributieriem en de daaruit voortvloeiende, hoge kosten door motorschade te voorkomen.

    N.B.: Wanneer wordt gerefereerd aan afwijkende, kortere vervangingstijden voor wagens die onder extreme of afwijkende omstandigheden worden gebruikt, dan worden daarmee wagens bedoeld:

    die als taxi worden gebruikt;

    die voor huis-aan-huis bezorging worden gebruikt;

    waarmee in landen wordt gereden waar de omgevingstemperatuur veelvuldig hoger is dan 30°C;

    waarmee in landen wordt gereden waar de omgevingstemperatuur veelvuldig lager is dan -15°C;

    die worden gebruikt voor het trekken van een aanhanger of caravan;

    waarmee het merendeel van de tijd hard wordt gereden;

    waarin een slechte kwaliteit brandstof en/of olie wordt gebruikt.

    Is er geen interval door de fabrikant aangegeven, dan betekent dit niet dat de riem kan verwaarloosd worden, of dat hij eeuwig zal meegaan.

    De riemen moeten met regelmatige intervallen onderzocht worden, en steeds vervangen worden, als hun toestand op de een of andere manier twijfelachtig is.

    ——————————————————————————–

    Vervuiling

    Tijdens het gebruik wordt de riem beschermd tegen vervuiling van olie of water door een kap, maar bij defect aan een dichting of kous is het mogelijk dat de riem beschadigd raakt. In dit geval moet de riem vervangen worden.

    De riem mag niet in aanraking komen met benzine, water of olie en er mogen in geen geval oplosmiddelen gebruikt worden om hem te reinigen.

    Wanneer wordt getwijfeld aan de conditie van de riem, dan dient deze te worden vervangen, omdat de kosten voor vervanging relatief laag zijn in vergelijk tot de kosten voor reparatie van schade aan de motor ontstaan door het knappen van een riem.

    ——————————————————————————–

    Controle

    Na het opgegeven kilometeraantal, en telkens wanneer de riem verwijderd wordt, moet deze nauwkeurig onderzocht worden op slijtage of beschadigingen, hoe gering ook, die een defect zouden kunnen veroorzaken - met mogelijk dure gevolgen.

    WAARSCHUWING: In de meeste gevallen zal een defect van de distributieriem als gevolg hebben dat de riem in aanraking komt met de zuigers en kleppen met beschadiging als gevolg.

    Beschadiging kan aan de buitenkant van de riem zichtbaar zijn in de vorm van barsten of slijtplekken (4) die mogelijk veroorzaakt zijn door afzetting op de spanrol die vaak over de achterkant van de riem loopt, of doordat de spanrol bij momenten geblokkeerd geraakt. Dergelijke beschadiging moet nader onderzocht worden, en de oorzaak ervan moet opgespoord worden voordat een nieuwe riem gemonteerd wordt.

  • richard evo2

    Foutendiagnose

    Symptoom Mogelijke oorzaak Remedie

    Gebroken riem Vreemd lichaam in aandrijving Controleer of kap goed gemonteerd is

    Te grote spanning Stel spanning juist in

    Riem ingekrompen tijdens montage Vermijd mishandeling van riem

    Afgeknapte tanden Onvoldoende spanning Stel spanning juist in

    Vastgelopen tandwiel Maak tandwiel los

    Tandwielen niet gecentreerd Centreer tandwielen

    Versleten tanden Onjuiste spanning Stel spanning juist in

    Versleten tandwielen Vervang tandwielen

    Holle tanden Zeer lage vooringestelde spanning Stel spanning juist in

    Werkspanning te laag Controleer of spanner goed werkt

    Barsten aan bovenkant Te grote hitte Controleer oorzaak

    Spanrol/leirol vast Maak spanrol/leirol los

    Slijtage platte kant Te hoge spanning Stel spanning juist in

    Oppervlak tandwiel ruw Vervang tandwielen

    Olievervuiling Lekkage motorolie Herstel olielek

    Slijtage van de randen Tandwielkraag beschadigd Vervang tandwiel

    Tandwielen niet juist gecentreerd Centreer juist

    Luidruchtige werking Te hoge spanning Stel spanning juist in

    Onvoldoende spanning Stel spanning juist in

    Tandwielen niet juist gecentreerd Centreer juist

    Tandwielkraag beschadigd Vervang tandwiel