automatic climate systeem dedra '97

  • Arnoud Mooi

    Wie heeft er ervaring met het automatic climate systeem? Ik heb zo'n systeem in mijn dedra van '97en ondervindt de volgende irritatie: als je zoals nu in koudere tijden de interieurtemperatuur afstelt op 24c dan blaast hij een tijdje een warme luchtstroom, maar naar verloop van tijd wordt dat een koude luchtstroom. Is het zo dat er thermostaat in dat ding zit die probeert de temp. op 24c te houden? Ik heb regelmatig mensen bij mij in de auto die klagen over die koude luchtstroom, ik moet zeggen dat ik het zelf ook niet al te prettig vind omdat de overgang van warme naar koude luchtstroom vrij extreem is. Heeft iemand dezelfde ervaring of doe ik iets verkeerd ? Ik heb bij het 24 graden voorbeeld het systeem als volgt ingesteld: op de ruiten / 1 lampje van de knop auto brand (als je 2 keer drukt branden er 2 lampjes op de knop auto) / 1 lampje eco brand. Graag reacties. Ciao voor alle Lancia liefhebbers!!

  • Frits

    Dit komt me bekend voor. In de nieuwsgroep nl.auto beschrijft een Seat rijder ongeveer hetzelfde probleem. Ikzelf heb een Delta met acc en ervaar hetzelfde. Lijkt wel of Lancia's en Seats meer voor warme klimaten gemaakt zijn.

    Overigens lijkt dit ook voor te komen bij andere automerken. Een Saab dealer raadde het af om een volautomatische airco te nemen vanwege het door jou genoemde probleem.

    Wat voor mij het beste werkt is de termostaat 's ochtends op (altijd economy stand aan) 21 graden te zetten op de voorruit. Als ik het later dan nog koud heb 1 of 2 graden meer. Never nooit de lucht stroom op voeten of lichaam. Dit werkt voor mij prima. Zet de blower ook niet al te hoog (lager dan je gewend was in je vorige auto) dan heb je minder last van de luchtstromen.

    Als alternatief kan je 'em natuurlijk even op High zetten. Dan krijg je dus een fohn temperatuur.

    Frits

  • Arjen van Vliet

    Hallo Arnoud,

    Sinds kort is mijn vrouw de trotse bezitster van een hele mooie 98-er LS VVT wagon (full options, o.a. echt leer, geen alcantara, electrische stoelverstelling en -verwarming, ABS, schuifdak, etc.). De climate control is een studie apart:

    - 2 lampjes branden bij stand “auto” is thermostatische regeling met aircopomp aan

    - een druk op “economy” schakelt de aircopomp uit

    - nogmaals drukken op dezelfde knop = terug naar de vorige situatie

    - het kleine knopje naast de temperatuur aanduiding geeft de buitentemperatuur

    Bovenstaande is ook terug te vinden in het instructieboekje, maar misschien heb je dat niet.

    Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt dat de thermostaat volledig de weg kwijt was; ook “HI” leverde koude lucht op tijdens een winterdag. Oplossing was 1 keer “off” drukken om het hele systeem uit te schakelen, daarna “auto” (2 lampjes) en daarna “economy”, waarna er bij een instelling op 21 graden weer warme lucht uitkwam.

    Ik heb zelf een ‘97-er Audi A4 gehad als leaseauto, ook met climate control en die was intelligenter, begon b.v. ’s ochtends pas de aanjager te laten blazen als de koelwatertemperatuur ging stijgen. Ook weigerde dit systeem b.v. de airco in te schakelen bij temperaturen rond het vriespunt.

    Hoop dat je hier wat aan hebt!

    Arjen van Vliet, Woerden

  • Arnoud Mooi

    Beste Arjan,

    Dank voor je reactie. Op moment weet ik wel hoe ik met het systeem moet omgaan. Als hij koude lucht gaat blazen, dat stel ik hem gewoon effe wat hoger in, er valt absoluut wel mee te leven. Gave auto heeft je vrouw. Ik moet zeggen die station uitvoering vd dedra blijf ik een erg mooie auto vinden, maar dat vind ik ook van de Lybra. Een lancia is en blijft gewoon iets aparts en een mooi verschijning!

    Ciao ArnoudArjen van Vliet schreef:

    >

    > Hallo Arnoud,

    >

    > Sinds kort is mijn vrouw de trotse bezitster van een hele mooie

    > 98-er LS VVT wagon (full options, o.a. echt leer, geen

    > alcantara, electrische stoelverstelling en -verwarming, ABS,

    > schuifdak, etc.). De climate control is een studie apart:

    > - 2 lampjes branden bij stand “auto” is thermostatische

    > regeling met aircopomp aan

    > - een druk op “economy” schakelt de aircopomp uit

    > - nogmaals drukken op dezelfde knop = terug naar de vorige

    > situatie

    > - het kleine knopje naast de temperatuur aanduiding geeft de

    > buitentemperatuur

    >

    > Bovenstaande is ook terug te vinden in het instructieboekje,

    > maar misschien heb je dat niet.

    >

    > Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt dat de thermostaat volledig

    > de weg kwijt was; ook “HI” leverde koude lucht op tijdens een

    > winterdag. Oplossing was 1 keer “off” drukken om het hele

    > systeem uit te schakelen, daarna “auto” (2 lampjes) en daarna

    > “economy”, waarna er bij een instelling op 21 graden weer warme

    > lucht uitkwam.

    >

    > Ik heb zelf een '97-er Audi A4 gehad als leaseauto, ook met

    > climate control en die was intelligenter, begon b.v. 's

    > ochtends pas de aanjager te laten blazen als de

    > koelwatertemperatuur ging stijgen. Ook weigerde dit systeem

    > b.v. de airco in te schakelen bij temperaturen rond het

    > vriespunt.

    >

    > Hoop dat je hier wat aan hebt!

    >

    > Arjen van Vliet, Woerden

  • willem posthumus meyjes

    Beste Arnoud,

    Het gaat er ook om of in je Dedra een Automatic Heating Systeem zit of een Automatic Climate Control Systeem zit. Zien er op het dashboard namelijk bijna hetzelfde uit.

    Beide systemen werken inderdaad met een thermostaat. Net zoals thuis met de centrale verwarming. Zet het systeem op een bepaalde temperatuur en het zal blijven proberen die temperatuur te regelen. Alleen bij het eerste systeem kan niet gekoeld worden. Die verwarmt alleen (indien noodzakelijk). Bij het tweede systeem zit er ook als het ware airconditioning / koeling ingebouwd. Dan zit er dus ook een aircopomp in je motorruimte. Op het dasbouard kan je beide systemen alleen herkennen aan het knopje (ECO). Die knop geeft aan dat je de airco pomp kan uitschakelen.

    Een dealer kan overigens alles electronisch testen. Of de kleppen wel goed werken etc. In de huidige modellen als Lybra, Kappa en Zeta zitten ook deze Automatic Climate Control Systemen.

    Veel succes ermee !

    Willem