Tips bij aankoop Dedra

  • Jan Willem Floor

    Ik overweeg een Dedra 1.8 bj. ca. 1990 aan te schaffen. Wie kan mij tips geven waar ik op moet letten, wat zijn de zwakke plekken van deze auto's?

  • Henk M

    Ik denk dat je beter helemaal geen 1.8 kunt kopen, maar een 2.0.

    Ik heb zelf een 2.0 en bevalt prima ! Ik ken een collega van mij en die baalt echt van de 1.8. Deze motor is bijv. net iets te klein voor de airco e.d. Zie verder op autovisie jaarboeksite.

    Groetjes,

    Henk

  • R. de Groot

    Ik zou evenmin voor een 1.8 kiezen. Ik heb een 1.8 uit 1995 en vind deze enorm ondergemotoriseerd. De motor heeft weinig trekkracht en is ook nog eens dorstig. En voor het prijsverschil bij aankoop hoef je het niet te laten.

    Succes.

  • M.Verhulst

    Lanciavrienden, Met de 1.8 liter motor van de Dedra is niets mis:

    a.zie de verhouding cilinderinhoud : voertuiggewicht;

    b.zie de verhouding motorkoppel : voertuiggewicht.

    De motor vraagt eenvoudig, als men stevig wil gaan accelereren, te beginnen vanaf ongeveer 3000 toeren.Overigens, dit stevig accelereren doet men alleen als de situatie hier om veiligheidsredenen om vraagt. Weg of straat zijn geen racebaan toch.

    Het brandstofgebruik zal laag zijn tussen 2000 en 2500 toeren: kies daarvoor de juiste “versnelling”.

    Natuurlijk maakt een 2.0 motor alles nog ietsje beter.

    R. de Groot schreef:

    >

    > Ik zou evenmin voor een 1.8 kiezen. Ik heb een 1.8 uit 1995 en

    > vind deze enorm ondergemotoriseerd. De motor heeft weinig

    > trekkracht en is ook nog eens dorstig. En voor het

    > prijsverschil bij aankoop hoef je het niet te laten.

    >

    > Succes.

  • R. de Groot

    Ik vind 101 pk/142 Nm voor een auto van 1230 kilo toch niet bepaald royaal. Bij stevig accelereren is het veel geschreeuw en weinig wol. En een verbruik van 1:8 (okee, op LPG) verwacht ik eerder bij een Kappa. Nee, misschien is de 16-klepper beter, maar vergeleken met de Dedra TD die ik eerst had vind ik het presteren van de 1.8 8V maar niets.

  • Marc Jacobs

    Met de 1.8 en 2.0 heb ik geen ervaring. Mijn TD heeft ten opzichte van het gewicht voldoende vermogen. Uiteraard is de diesel vanuit stilstand nooit de snelste. Zwakke plekken bij de dedra, 5 jaar oud: Let op de bak. Bij meer dan 150.000 (benzine) en 200.000 diesel heb je kans op speling van de prise-as. Bijgeluiden of soms lastig schakelen wijzen hierop. Ook de cups van het hydraulisch koppelsysteem kunnen na 5 jaar versleten zijn. Alle andere kwetsbare systemen zoals centrale vergrendeling, ruitenwisser achter zijn, net als alle slangen, radiateur en oliekoeler zijn verder normaal te testen bij aankoop.

  • Dragan Simsic

    Jan,

    Koop zekergeen 1.6 IE want met z'n 1060kg zijn veels te weinig pk's. Ga gewoon voor de 2.0. Let op stabilisatie stangen en rubbers (voor wielen willen wel eens gaan rammelen).